Zeneblog és zeneszemle | jāgarin official

Zenevadászat - jāgarin

Zenevadászat - jāgarin

NoiseSculptor interjú

A hangszobrászat és techno ritmika sajátos íze

2025. október 19. - zenevadasz

Sipos Róbert barátomat kértem fel egy kis beszélgetésre - amit már 2 éve meg kellett volna
lépni - hiszen túlzások nélkül Robi Magyarország és Európa egyik legaktívabb alkotója az
indusztriális jellegű noise, deep techno, drone, ambient zenék folyamában.

sr-noise-sculptor.jpeg

Aki még nem ismeri Robi munkásságát, annyit el szeretnék róla mondani, hogy nem mai gyermek, és lassan annyi alkotása jelent meg, hogy magam se tudom számon tartani mindet, pedig sokat hallgatom. A hiperaktivitás azt hiszem, enyhe kifejezés Robinál 😉
Emellett elég nyílt zenei érdeklődésű emberről beszélünk, aki már a punk - postpunk, indusztriális, elektronikus zenék szárba szökkenése idején vette az adást a saját antennáin keresztül, tudtommal pár kísérletezősebb rock-metal zenekar sem áll tőle távol.

Mindemellett egyéni stílusú festő is. Ezekből a képekből is szeretnénk párat megmutatni.
Ismerhetünk, láthatunk-hallhatunk, olvashatunk rólad, és bárhol rád kereshetünk - NoiseSculptor és a ROBotron néven is két eltérő, de valahol mégis kapcsolódó zenei világ tárul elénk.

noisesculptor-live-bw.jpeg

- Kérlek, mesélj a kezdetekről, mikor érkezett benned a "nagy löket", az a pont, amikor
belekezdtél a sajátos ízű zenéidbe.
Mi volt az, ami erősen inspirált - lelkileg, környezetben, élethelyzetben, társadalommal
kapcsolatban, vagy ami hozzásegített a saját stílusodhoz? Hogyan született meg a két
alapvetően teljesen különböző, de mégis egy síkon mozgó és mozgató zenei irány, volt-e
konkrét koncepciód, vagy inkább a spontaneitás vitt előre? Szeretnénk, ha kifejtenéd!

Hello Ádi, sziasztok!

Az egész azzal kezdődött, hogy Techno rajongóként, rendezvénylátogatóként elkezdtem
magamba szívni és figyelni a zenét, majd elkezdtem DJ-zni, de egy idő után ezt már kevésnek éreztem, szerettem volna valami nagyon egyedit, illetve attól mindenképpen többet akartam, mint mások zenéit játszom egymás után, és kevergetem, variálom. Mindenképpen egy saját hangzást akartam kitalálni, ami igazán rám jellemző.
Amit, ha meghallanak, azonnal mindenki felismerje, hogy ez ÉN vagyok. Ezért ROBotron (ebben benne van a Robotos Technos dolog, és a Róbert is) néven elkezdtem a saját zenémet írni, közben megtanultam a különböző szoftvereket és eszközöket is használni. Sok Techno megjelenésem, kiadványom van számos említésre méltó hazai, és külföldi, Európán kívüli kiadóknál is.
Aztán történt valami - és erősen elkezdett vonzani a zajok világa, de a stílus más, és ezt szerettem volna egy másik, jobban illő névvel is kifejezni. Így született meg a Noisesculptor név.

- Előző kérdéshez kapcsolódva engem zene-megszállottként és a kissé filozófikus látásmódom miatt is érdekelne, milyen zenei formációk, esetleg gondolatok, írók, filmek voltak rád hatással?

Mivel két tök más stílusról beszélünk, a Technót tekintve kötelezőnek érzem megemlíteni a következőket: DJ Grega, Oscar Mulero, Exium, Doryk, Takaaki Itoh, akik tudtukon kívül nagy mértékben mutattak egyfajta irányt a saját vonalam kialakításában.
Noisesculptor kísérleti zenei világát illetően óriási hatással voltak rám a 80-as években készült horrorfilmek zenéi. A noisesculptor kifejezést először egy Skinny Puppy interjúban hallottam. Ők mondták magukról, hogy zajszobrászok. Azt éreztem, hogy én vagyok a zajszobrász, aki fúrja-faragja, bontja és építi a hangokat és zajokat.


- Nagyon érdekel a zeneszerzési módszered - úgy tudom, az elektronikus alapok és hangminták mellett egyrészt gitárt is használsz, és egyre több saját, egyedi hangszert is készítesz, ami nagyban hozzájárul a sajátos hangzásodhoz. Fejtsd ki légy szíves!

Használok elektronikus alapokat és hangmintákat, van egy basszusgitárom, kb. 12 különböző effektpedálom, 4 Korg Volca szintim. Gépen az FL-12 használom, és a Traktort, ezek az alap dolgaim. Van egy spéci Tascam mikrofonom, amivel úton – útfélen rögzítek mindenféle külső, környezeti, háztartási és ipari zajokat. Még a metrón, az utcán, az építkezésen is bekapcsolom, napi szinten rögzítem az építkezésen történő minden egyes szösszenetet. Például a nehéz gépek mozgását, közben az emberek beszélgetését, flexek, fúrók, szerszámok hangját, mindenféle háttérzajt. Annyi minden keveredik néha egy 30 másodperces felvétel alatt is, hogy nehéz analizálni, mi mindent hallunk egyszerre.

- Világszerte nagyon sok független kiadónál jelentek meg zenéid, és dolgozol velük együtt napjainkban is, és rengeteg mixed is elérhető. Ezek közül sok megjelenés digitális, de kazettán és CD-n is érkezett már Noisesculptor és ROBotron album is, split kiadvány a világ másik felén élő zenészekkel. Ki tudnál emelni pár fontos zenei mérföldkövet az eddigi életművedből?

A diszkográfiámban megtalálhatók az itthoni, nemzetközi – európai és tengeren túli (USA, Brazil, Japán, Chile, Kanada) megjelenések. (Bár nem ártana egy frissítés 😃) Van pár kiadó, akiket mégis muszáj megemlítenem. Az Augsburgi székhelyű Attenuation Circuit, ahol Sascha Stadlmeier segített felszínre hozni belőlem és a világgal megismertetni a zajszobrászatot.

- Mennyire gyakoriak az élő fellépéseid? Most a Havizaj keretében láthatunk téged, emellett
hol léptél fel, és milyen terveid vannak a jövőre nézve? S ha már a jövő szóba került:
tudhatunk valamit a terveidről, új kiadványokról?

Közel egy éve vagyok újra Magyarországon, hosszabb külföldi távollét után. A digitális és fizikai megjelenésekből mostanában több jutott, neten nagyon könnyű tartani a kapcsolatot, és megosztani az új munkákat. Idén ez az első élő fellépésem (Havizaj#140), de többen megkerestek és szeretném is kihasználni az adódó lehetőségeket, amiket a Premex Solus és HiNoGar megjelenések kapcsán is kaptam. Nagyon sok tervem van, horror – és természetfilm zenéket is szeretnék írni. A legrémisztőbb zajokat ötvözve meglepő módon a természet apró zajaival, mint például egy lepke szárnycsapásának hangjával. Közben folyamatosan keresnek meg a legkülönbözőbb kiadók, válogatás albumokat, remixeket kérnek. Többek szerint, ha bizonyos underground zenei körökben bárhol elhangzik a nevem, az már egyfajta garancia a minőségre.

- A teljesen saját gyermek Noisesculptor és ROBotron  mellett több más formációban is
aktívan részt veszel - ilyen a Premex Solus, vagy a HiNoGar is. Mindben ott van a sajátos
Robi-íz, viszont más alkotók sajátosságai egyaránt.
Hogy látod ezeket az együttműködéseket, mennyit tesz hozzá a saját zenei világodhoz?

Nagyon szeretek együtt dolgozni a srácokkal és élvezem, hogy valami újat és mást hozunk
létre. Misi dimenziója, amit a Hideg Roncson keresztül préselt belém a 90-es évek elejétől,
óriási nyomot hagyott bennem, egyből a magaménak éreztem, de hiába állt össze fejben,
hogy mit szeretnék csinálni, eszközök híján akkor még nem volt lehetőségem kifejezni. Ezért
is különösen jó vele dolgozni most, amire egy Hideg Roncs remix-album felhívás révén
adódott lehetőségem először. Onnantól kezdődött a közös munka, amiből a Premex Solus
albumok születtek.

- Végül: mivel az általad játszott zenék, műfajok (az indusztriális mindenképpen) eleve adnak valamilyen tükröt a társadalomról, a korról, amiben élünk - még ha ezek a zenék nem is beszélnek direkt módon, mint pl. a punk, és szájbarágástól mentesek. Viszont megkérdem, hogyan látod a világunkat, az embereket, a társadalmi folyamatokat? Bármi más meglátásod, észrevételed is érdekel, ami hatással van rád és a zenédre.

Az utolsó kérdésed a legnehezebb. Nem érdekel a társadalom, a kor, nem hinném, hogy alapvetően tudnám, vagy akarnám befolyásolni a külső dolgokat. Inkább pillanatnyi dolgok számítanak. Egy adott hangulat, egy emlék, egy rossz álom.... ezek jobban inspirálnak. Nem nézek nagyon kifelé, szarok a világra.

Mivel elsősorban a zenéről kérdeztem Robit, belinkelek pár kiadványt a saját, fontos lemezeiből:

Az alábbi képek Noisesculptor koncertjén, 2025. 10.17-én, a Havizaj rendezvényen készültek.

 

Sipos Róbert festményeiből egy válogatás:

 

Silence Like The Grave

Új Paradise Lost - amit már megírtak vagy tízszer

Meghallgatva úgy érzem, megint "biztonsági játékot" csinálnak, persze 1 szám alapján nehéz bármit is mondani, de az irány sejthető volt, ld. Icon újrafelvétel.

(Minek? Ha újrafelvétel, inkább az első 2-3 lemez és demók számaiból lehetett volna inkább valami érdekesség. Belerúgtak a saját legendájukba.)


Az Obsidian lemez pedig egész jól sikerült, mintha kijöttek volna ebből a "sikerkorszak-önismétlésből".

Mondom úgy, hogy a Shades of God megjelenésekor szerettem meg őket, mára tán a Symbol of Life a kedvencem tőlük az eredeti Icon mellett, sőt, a Host kétharmada is, kövezzenek meg érte, de ott számomra csak annyi volt a baj, hogy 3-4 töltelékszámot lehagyhattak volna, a Host project meg közel se hozta azt a szintet.


Sajnos - szerintem - egyre többen inkább bejáratott marketing-zenekarként, brandként működnek, kétségkívül profin, pedig a Lostban is az volt a jó, hogy egy stabil, szép alappal képesek voltak több dimenziós zenét játszani, többféle hangzást, dalszerkezetet is kipróbálni, az első 9 lemezen át zömmel önismétlés nélkül.


Az igaz, hogy a Greg Macintosh-féle szinte "síró gitárok" nem működnek rosszul a Silence like the Grave-nél sem, de inkább stílusgyakorlatnak tűnik.


Ismét szubjektív: kortársaik közül a MDB valahogy (számomra) hitelesebb maradt, még ha náluk is előfordul ismétlés, a kicsit később induló Katatonia pedig 1-2 kiadványt leszámítva máig képes valami friss tónust behozni.

Bejegyzés alapját képező komment: https://rockstation.blog.hu/2025/06/06/silence_like_the_grave-_itt_egy_uj_paradise_lost_dal

HINOGAR - Tria Est Unum

Posztindusztriális zenei tájképek ritmikával, mély atmoszférával - debütálás!

hinogar-tria-est-unum--borito.jpg

Három, az experimentális zenei térben nem ismeretlen ember a maguk alkotói dimenzióit egyesíti a 2024 őszén alakult HINOGAR formációban.

Tria Est Unum címmel, egy EP-nek tekinthető kiadvánnyal debütáltak a 2024.11.30.-án tartott Under Szubcult online zenei eseményen - és az éterben.

A különbözőségek és hasonlóságok egy kísérletezős, zajos, helyenként légies, repetitív, máshol disszonáns, egyben ritmikus hangfolyamban egyesülnek. Mint láthatatlan higanycseppek a levegőben.
Gyöngyszemek az aszfalton, rozsda az erdőben, álmok az álmokon túl.
Őselemek súlyos tánca a lélek és környezet megélések metszéspontjában.

A HINOGAR üzenete:

"Van olyan találkozás zenészek közt, amikor maga a közös alkotás fogalmazza meg a beleszőtt tartalmat, amit azért sem szükséges külön kiemelni, vagyis verbálisan elnehezíteni, mert egyrészt a felnőtt élet tapasztalatai és megélt bölcsességei a zenei hangokon keresztül manifesztálódnak legtisztábban, másrészt pedig a hallgatói zenebefogadás és értelmezés fényesebbre formálódik a magyarázatok nélküli szabadon bocsátás mentén."

Bemutatkozó hangörvény:


A Tria Est Unum a közeljövőben érkező "Search at" című album előzeteseként is felfogható, annak szerzeményeiből, gerincéből alakult végül önálló entitássá.

A készülő lemez szerzeményeiből szőtt hangfolyam alkotóelemei:

  • New Round
  • Turn a/Round
  • Pray
  • Minden helyett
  • Machine mantra
  • Drako
  • "Kulcsos"
  • Drako in the Deep
  • New Round

A HINOGAR tagjai:

  • Sipos Róbert - kompozíció, keverés, basszusgitár, hangminták [Noise Sculptor, Premex Solus - és rengeteg mix alkotója]
  • Rácz Mihály - kompozíció, keverés, hangminták [Hideg Roncs, Premex Solus; író, a Lángoló, saját könyvei, a Második Látás fanzin szerzője és szerkesztője]
  • Jäger Ádám - hangminták, vokál / torokének, parasztcitera, grafika és tervezés [jāgarin, JäGeR; zenei, fotós témában blogger, korábban Blogisztán és Wire]

hinogar-tagok.jpg

Ha fontosak a stílus-definíciók: mindenek előtt experimentális zene, melyben ezernyi árnyalat, hangulat, tónus jelenik meg - indusztriális, ambient, drone, noise, elektronikus és field music alapokon - helyenként keleti népzenei hatásokkal, torokénekkel bővülve.

Megjegyzés: a mesterséges intelligencia használatát mellőzzük a felvételek, grafika, írás során.

Előzetes - beharangozó mix:

 

Aras Focum - I S O S T A S Y S

Legalább 35 éves zenei múlt, folyamatos zenei kísérletezés több kiváló formációban (Plasma Pool, Funeral Pyre), a világ lelki állapotfelmérése, egy mélyebb, belső látás hívta életre az első teljes Aras Focum albumnak tekinthető I S O S T A S Y S címre keresztelt sorozatot.
Azért nevezem sorozatnak, mert a jelentéssel rendelkező szerzemények apránként kerültek ki az éterbe.

Kemény, rideg és figyelemfelhívó, mint az ébresztőóra, vagy a kakas hajnali hangja - de ha az emberi szellem tovább lát a számtalan torzuláson, az érzéseket is meghallja benne - már csak a tükör-jelenség miatt is.

A név se lehet véletlen: az izoláció (kaptunk némi rásegítést), korunk kihívásai, a sietség, a tech-korszak emberi elidegenülésének jelensége, a digitális távolságtartás - amiből lassan egyikünk se kivétel - a sorok írója sem.

A zene analóg és digitális alapokon, instrumentálisan érkezik hozzánk, minden esetben Zilahy István által formába öntve.

Az I S O S T A S Y S album nem akar a zenei múltjából élni - mert a jelenre koncentrál, bár a jelen, múlt és jövő tengelye soha nem volt, és nem is lesz független egymástól.

Az Aras Focum név első hallásra lehet, csak Közép-Európában ismerős az indusztriális, elektronikus műfajok kedvelői számára - elvégre jóval lassabban jut el a "nagyvilágba" Magyarország kísérletezős zenei kozmosza - bár ez valahol így működik oda-vissza.

Krízis-helyzet, szellemi útkeresés, ébresztő-megrázás,  néhol elektrosokkal, saját identitás a "nagy világfaluban" - talán így tudnám jellemezni az ISOSTASYS szerzeményeit.

A teljes zeneművet itt találjátok:

aras-focum-isostasys.jpg

Megtartó Erő - új Hideg Roncs album!

Megtartó Erő néven megszületett az Ős-óceánból a Hideg Roncs új nagylemeze.
hideg-roncs-megtarto-ero.jpgTalán nem túlzok, ha Magyarország egyik első industrial - noise - ambient - experimentális formációjaként említem őket: 1986-ban kezdték, a többség által használt hangszerek mellett a széles zenei látókör, egy "családi kukoricadaráló", különböző fémek, eszközök hangjainak komponálása indította útjára ezt a sajátos zenei világot.
Még akkor, amikor ez nagyon nem volt általános - itthon pedig legfeljebb kérdőjelek lebegtek még "underground" téren is az experimentálisabb zenék kapcsán.
Évtizedek teltek el, és igen változatos utat jártak - járnak be azóta is.
1991 óta Rácz Mihály és Broder Ferenc duóként alkotva mind hangulatilag, mind hangszerelésben kilógnak a sorból, akár még a sajátjukból is 🙂 - és pont ez az erősségük.
Egyszer a zajosabb, kísérletezősebb zene-verzum, máskor a nyakas-húros hangszerek dominálnak akár ceglédi kannával kísérve, időnként pedig a zongora ad alapot, dallamvilágot, és a ritmikusabb remix-lemezeik mellett sem szabad elmenni.

A kiadványként érkező albumok, válogatásokon szereplő számokon túl az élő fellépéseikről se feledkezzünk meg - ugyanis irtó elementáris tud lenni egy Hideg Roncs koncert - pedig semmit se tolnak túl. Csak jön.

Az oldalhajtásaikról nem is regöltem még, de kiemelendő a HYRO és Premex Solus - külön irományt, de inkább belemerülős hallgatást érdemel mind.

A Megtartó Erőt nevezhetném deep ambientnek, de sokkal inkább egy mély lelki utazásnak, amire nagyon érdemes odafigyelni.

Nincsenek itt táncolható beatek, se fejbólogatós témák, de zajos reszelés sem, csak Te és a Zene, egy kiváló bennső tükör; ha fogékony vagy rá, mindenképp nézz bele 😊

A formákra rátérve: más zenei metódust használnak a közel 40 éves útjuk jelenkori állomásán, mint korábban, számtalan felvett hang és elektronika alkalmazásával - most nem a húrosok dominálnak.
Az album egy szerzeményként látott napvilágot, nincs trackekre darabolva.

Időnként a Prés c. filmből Törőcsik Mari hangját is hallhatjuk - már a kezdeteknél, majd később is, egyfajta szabad keretbe foglalást adva az egységes zenének.

További személyes impressziók: egyben esti - éjjeli hangulatú album, nem súlytalan, de nem is nyomasztó. (Más kérdés, hogy a nyomasztást, és az éj-félelmet mennyire a modern világ biztonság-illúziói okozzák nekünk?)

A Megtartó Erő olyan, mintha az álom és valóság tengelye néha valami anomáliában érne össze, de hamar rájössz, hogy mégsem anomália, mert mindig itt volt, és itt is lesz.

A határok és frekvenciák sokszor távolinak tűnnek, pedig a mindennapjaink részei.

A félálomban történő meghallgatás erősen ajánlott, az ambient, experimentális, drone stb. albumok sok esetben olyankor érnek be igazán - másképp jön át az éteren!

Ahol meghallgatható a Megtartó:

 

Lemezmegjelenési infó - és a formáció saját szavai a Lángolón.

jāgarin - DeSacrilAGE

A szentségtelenített kor "nótája"

De|Sacril|AGE - a név magáért beszél, a világ jelentős részén zajló deszakralizációs folyamatok ihlették - s valamikor 2021. nyarának végén ért meg a pusztulásra ez a verzió.
Mellesleg a "járványgörbe-laposítás" után érkezett az alábbi kísérletezős industrial-noise EP-féleség (igen, Cecília is hallható is a felvételen.) 
Még nem jāgarin néven, de a lényeg nem változott.

A szerzemény java élőben készült, minimális eszköztárral, különböző, zömmel ipari eredetű hangokat egymással társítva, összefűzve.
Az elején kis "fordított citera" és szöveg, közéleti rádiós rizsa, amit mindenki hallhatott akkoriban, talán még a karácsonyfán is az lógott - majd egy városi kiakadós közjáték követi egymást. Ezek után jön a vonat, vele egy zajosabb téma, mindez végül szintetikus fúvóshoz hasonló hanggal vegyülve merül el a mélységben - ami visszanéz ránk.

jāgarin - Hindustrial Sessions

... amikor a Rézf...ú Bagoly a városba látogat

Valamikor 2021. nyarán, amikor a fél világ kicsit felengedett az akkori rettegéséből, néhány városi séta és spontán hangfelvétel alapján - illetve egy Under Szubkult-meghívás keretében - érkezett egy újabb ötlet és koncepció, továbbra is egyszemélyes vonalon, nem mondom, hogy hatások nélkül, mert volt bőven: leginkább a korai indusztriális- és zajzenék hangképében. 

Hindustrial musikk for industrial people vol.1/A.

  • Part 1.: Padlakó ásványvíz,palackcsattanás
  • Part 2.: Rézf.szú Bagoly 1.
  • Part 3.: Rézf.szú Bagoly 2.
  • Part 4.: Thunderstorm echoes (nearby)

 

A bagoly nem is érkezett egyedül, egy másik polgárborzasztó, zajos spontánság is követte - csak más környezetben.

Hindustrial musikk for industrial people vol.1/B.

 

Egyben a Hindustrial Records (egyelőre netlabel) alapításának ötlete is ekkor érkezett. Nevében szintén tisztelegve a nagy nevek: Throbbing Gristle, Coil, stb. előtt - a "hozzáadott H" pedig a szerző védikus, hindu, buddhista kultúrkör iránti érdeklődését is jelzi.

Lábjegyzet Desmond Child panaszára + általános zenei jegyzet

"A grunge bandák gitárosai nem is tudtak gitározni"

A napokban ezt olvastam a Rozsdagyáron, egy rock / metal és társműfajok terén máig minőségi, naprakész, többszerzős blogon a hírek közt (köszönet, hogy valaki ír még a fb-on kívül, magam is szeretek kívül lenni), erre elkezdtem írni egy hozzászólást; ha megszalad az írhatnék- és véleményáradatom, az nem lesz rövid, így nem is fért bele a komment-keretbe, meg amúgy is rég volt itt már fejtegetés. Biztos kevesen olvassák végig, de aki mégis, a forrással kezdje, Desmond Child-unknál, akinél tán még a Destiny's Child is szimpatikusabb volt, s akinek a siránkozására reagálok. 

Desmond amolyan Amerikába származott P. Endre lehet, aki a rock temetéséről átbőgött már évtizedeket, az analógiát Kovenant kollega tárta fel számomra, pedig csak kíváncsiságból olvastam bele:

https://rozsdagyar.blog.hu/2024/01/18/desmond_child_a_90-es_evekben_betort_grunge_bandak_gitarosai_nem_is_tudtak_igazan_zenelni

"... interjújában most arról nyilatkozott, hogy mennyire törte össze dalszerzői karrierjét a grunge berobbanása..." ( - ma meg már lecserélték AI-ra)

"... nem voltak gitárvirtuózok ..."

Felteszem, az irigység beszél belőle, hisz biztos kevesebb produceri munkát kapott rádióbarát, vagy "profi" rockzenék megírására, talán el kellett adnia az egyik karibi szigetét is. Remélem, amúgy nyugdíjban van már az öreg, csak dumálni akart egyet, és nem tört teljesen össze a porcelánboltban, becsomagolva.

(Valóban profi / híres rockzenék alatt mondjuk én olyanokat értek, mint a Pink Floyd, Iron Maiden, Devin Townsend, King Crimson, Steven Wilson / Porcupine Tree, Queen, Metallica, Alice In Chains, Genesis stb. - de tudtommal ők sosem szorultak igazán külső szerzőre.)

Mellesleg eleve torzít a mondandója, hiszen már a punk a '70-es évektől kezdve, majd a new wave, dark, korai hardcore, noise rock, s ezer más zenei árnyalat - ide tehetjük a korai desert / stoner rockot is - mind afféle lázadás volt a producerek által giccsessé polírozott "cicaruhás, hajzuhatagos, happy feeling/bulirock" ellen, sokszor valóban egyszerűbb, de velős, vagy hangulatos, szenvedélyes szerzeményekkel.

A hard rock / glam (nem David Bowie-ra és társaira gondolok, az még "más glam" volt) szerintem kissé olyanná lett, mint a filmeknél hollywood és a marvel gigaprodukciói, netán a kései ultragáz "zenei tehetségkutatós" leágazás, ahol zömmel a személyiséggel fogták meg a népet.
Sexy, vagy nem sexy? Hogy néz ki? 

Ilyen téren gyakorlatilag sok glam / hardrock / aor zene pontosan ugyanaz volt, mint a popzene java, csak épp gitárokkal játszották. Britney Spears-nek is profik rakták össze a számait, bár mindenki tudja, hogy nem ezért szerették, és nem is a hangjáért. Jól eladható termék volt.

Másrészt pont ez az, hogy a megnevezett "zenélni képtelenekből" belülről is jött valami, ami a '80-as években jelentős volt (de korábban, a hippikorszakban is, és feltehetően már az őskorban is), a '80-asoknál maradva zömmel angol központtal, igen, elmondták a fájdalmaik, örömeik, s Desmond se olyan buta, hogy ne tudta volna, hisz ért a zenéhez, tudta jól, hogy miről szól, nyilván azt is, hogy ezer-millió formája van, ami nem feltétlen a buliról és mámorról szól - és az adott műfajok kedvelőit felszabadítja.

Elég a többezer éves népzenékre, epikus zenékre gondolni (bár ott is vannak / voltak virtuózok, csak nem a stadionos tömegszórakoztatás volt a cél;) - az általa választott műfaj is részben a blues, country stb. világból indult, ami alapból nem a tv-adóknak és nagykiadóknak szólt, csak "bekeményedett", s nyilván keveredett az európai klasszikus zene elemeivel is, a tehetséges gitárosok számtalan szólója is az utóbbi világból érkezett. Nyilván sok kiváló előadó volt, és jó részük "sztár akart lenni", ki tudja, mi volt a motiváció a minél több csajt fogni, stb. szisztéma mellett, de biztos, hogy volt "cukros bácsijuk".

Viszont ez nem adta meg az embereknek az önazonosulást, főleg a gyorsuló, változó világban, ahol jóval nagyobbak lettek a társadalmi különbségek, és sokan átverésnek érezték a "nagyprodukciókat". Egyszerűen azért, mert nem képviselte őket. Mert hitelét vesztette, bár a mainstream valahol máig is veszti.

Így - a '70-es évek végétől - sokan visszatértek egy "egyszerűbb" formához, amit lehet akár urbánus népzenének is nevezni. Igaz, némelyikük mélyebbre is nézett.
Valahol ez a punk, a new wave, shoegaze, "etherial" (Joy Division, Bauhaus, Dead Can Dance, Cocteau Twins, ...) - másik, keményebb oldalról pedig a hardcore vagy a hip-hop.

Utóbbinál nem, nem a fuxos, popsirázós, bulizós, kinézettel, menőséggel eladható verzióra gondolok, az már az újabb producerek munkája (annak amúgy van némi analógia a glamrock-témával: méghozzá a giccs - viszont az a műfaj is kikopott, már csak 1cent van 50 helyett, és sok jó dj Muggs anyag :-) - az egy kiábrándultságon is túl lévő generációnak szól, akikkel szintén "megetették a sikeres leszel-kekszet."

Ma az a szerencse - a gigantikus dömping ellenére, ami sokszor tényleg követhetetlen már, ennek is vannak előnyei/hátrányai - hiszen a mai technológia miatt sokkal könnyebb akár házi körülmények közt is zenét rögzíteni, főleg egy kis érzék és akár "produceri ismeretek" után - de sokkal több olyan formáció létezik, ami elsősorban a Zene szeretete miatt működik. Más kérdés, hogy mennyien maradnak meg, de ez ma már nem a rádiós poprock-diszkón múlik. Ezernyi réteg van kétezer al-réteggel és azok közötti kapcsolódásokkal, majd azok al-rétegkapcsolataival, érdekes módon az ősi / spirituális forrásból táplálkozó, és az őszinte, bú- s örömet elmondó ("nép")zene örök és elpusztíthatatlan, legyen bármilyen a hangzása, 4.000 éves, vagy csak 23, miközben a kozmosz újabb kapukat nyit, és már csak az nem találja meg a hozzá szóló zenét, aki nem is keresi.
  
Most különféle műfajokban régi és új "nagy nevek" turnézzák végig a világot, a stadionnál kisebb, de őszintébb közegeknek zenélve, ahogy láttam, kevésbé akarják magukat "Istennek" mutatni, többen lazán leülnek beszélgetni a közönségükkel.

Viszont: amit Desmondunk akaratlanul is kiemelt, az a karizma. Sokáig az Alice In Chains-en kívül nem igazán szerettem a grunge-ot, mint jelenséget (szerintem ez is egy erőltetett stílusdefiníció), hamarabb szerettem meg a Kraftwerk, J.M. Jarre-óvodám után az "általános", majd kompromisszummentesebb metalt, aztán a dark, neofolk, industrial (az egyik legtágabb mai zenei világ, csak elenyésző része a "csattogó gépek zenéje"), ambient, népzene, keleti és nyugati hagyományos zene világát, vagy a d-beat-et, death / black metalt, és a grunge-előzményeket is.

De bizony Cobain-ban, vagy Layne Staley-ben ott volt az a karizma, ami a Joy Division-ben vagy a Dead Kennedys-ben, Sonic Youth-ban is.

Szerencsére máig az ex-grunge gitáros, basszerosok közül ("nevesebbek") Jerry Cantrellben, Krist Novoselicben és sokakban is ott pulzál ez a vér.
Nem is beszélve Cobainék behatárolhatatlan zenei hatásai közül az Earth / Melvins / Sonic Youth is bő 30 éve él, s virul, túlélve sok divathullámot, mert bennük van az a bizonyos plusz, amihez nem kellenek túl-giccselt szólók, vernyákolós, visítós ének, showműsor, mert magukat adták/adják.

Visszaemlékezve arra az időszakra, és a mai (kb. 25-30 éve tartó) zenei élményekre, hát, ha klasszikus zenét akarok hallgatni, akkor azt hallgatok, ha keletit, akkor keletit, ha nyugatit, akkor azt, lehetőleg az eredeti verzióban, mert a "kevert ritkán sül el jól", némelyeknél valahogy eleve komolytalanná teszi a túlvirgázott gitárjáték a sokszor Bach, Beethoven, Vivaldi műveiből kölcsönzött szólókat.

Senki se lesz attól Paganini, hogy 667 akkord/másodperc sebességgel zenél, ahhoz érezni is kell. És nyilván szeretni, s nem csak a nézőszám miatt.

Szóval természetesen semmi felindulás nincs itt a komplex és nagy tudást igénylő zenék irányába - ellenkezőleg, a klasszikusok - manapság főként a perzsa Radif és indiai Dhrupad rágák és bizánci zenék mellett még jazz / prog stb. vonalon is kiemelkedő alkotókat hallgat ez a zenevadász.  

Itthon is sokáig úgy nézett ki, hasonló marad a helyzet, mint Erdős P. idején (de jó, hogy legalább nem volt producer), meg utána a pár orgánum által uralt színtereken, de hála az Égnek, vannak páran, különféle műfajokban, többen jó rég: VHK/VCSSZ-től Dresch Mihályon és Grencsó Istvánon át a pozvakowski.-ig, Perihelion-on keresztül Lovász Irénig és Molnár Áronig, a Holdárnyéktáncig, aztán kiköthetünk a horhos-al a légkörben, a Bajdázóval a hegyen, a Pirkannal szintén magasabb szférákban, majd visszatérve egy zúzásra ott a Watch My Dying, az atmoszférikus, de zömmel metal alapú vonalon Kátai Tamás (Gire, Thy Catafalque) és a Sear Bliss is maradt önmaga; a Plasma Pool, Aras Focum szerzeményeit, a Hideg Roncsot és a Tormentort se feledjük. Meg akik még kimaradtak. Mert nem csak "ossi-edda-gép-akosh" van itt sem, ahogy a helyi Desmondok szeretnék.

Talán azért is jött ki a végén pár hazai vonatkozás, mert Desmond is részben magyar származású.
Kíváncsi lennék, itthon kik közt nézne körül, szerintem az ál-matyóruhás Tóthgabi drágaságunk mellett jól mutatna, lehet, még feleségül is venné, miután átoperálná Dzson Bondzsovi Dzsonivá :-)

Végül emlékezzünk meg a jajmetálról is egy kép erejéig, ez a Megtwisztelt Sziszter-Twiszter:

desmond-child-panasza-hajmetal.jpg

Carbon Based Lifeforms - Stochastic

Négy év eltelt már az utolsó "érdemi" CBL album, a Derelicts óta, amivel ismét magasra tették a mércét (bár lehet, többeknek az már túl "populáris" irány volt, szerintem azonban - kivételesen - a könnyű befogadhatóság semmit sem von le az értékéből.) 

Utána jelentkeztek még pár kiadvánnyal, többek közt az ALT2, nevéből is sejthetően újraértelmezéseket tartalmazó albummal, ami számomra nem állt igazán össze / nem érzem egységesnek, még ha jó hallgatnivalóként is tekintek rá, de inkább csak háttérzeneként. 

Hiányzott belőle viszont az a "hidegrázósan örömteli" hangulat, ami annyira sajátja a svéd duó (a Stochastic lemez készültekor már trió!) zenei világának, ami még a legmélyebb ambient/drone albumuknál is végig jelen volt (... az Interloper felemelő hang-füzérjeiről ne is beszéljünk.) Talán a CBL mélyén meglévő trance alap az, ami kikerült a receptből, és a twentyten extended újraértelmezés is ezt a vonalat sugallja.   

Gondoltam, a sokak számára kalitkába zárós 2020-ban csak megérkezik már a folytatás, végül 2021 szeptemberében került a hálózat érkeringésébe Danielék új hangulati lenyomata. 

carbon-based-lifeforms-sto.jpg

Említettem, hogy a Carbon Based Lifeforms trióvá bővült a Stochastic munkálata során, a harmadik tag neve pedig sok egyéb területen is ismerősünk lett az utóbbi évtizedben, mondhatni mindenki "élettársa", lévén a monogramja: A.I. (* Plasticman / Endel - tudtommal nincs itt Richie Hawtin, csak a hasonlóság miatt hoztam fel, akit érdekel, a hivatkozásnál megleli, miért hoztam fel.) 

Nem jártam utána, miként vett részt a szerzemények megírásában az A.I., a korábbi anyagok megtanulása, és a zeneszerzési folyamat lemodellezése, netán a kettő kombinálása is használható metódus a gépi tanulásban. 

Hogy végre el is jussak a lényegig, milyen is lett a szénbázisú mesterséges intelligencia, újra kellett hallgatnom, és valószínű, hogy még 1-2 alkalommal meg kell ismételnem (megtörtént), mert nehéz eldönteni, hogy laposodott (nem), vagy mélyült a Stochastic lemezen a "psybient koronázatlan királyainak" zenéje.  

Nem mellékes az sem, hogy ez az a műfaj, ami nem megfelelő hangulatban hallgatva el is mehet az ember füle mellett, bár a CBL-re pont az volt a jellemző, hogy még azok is felfigyelnek rájuk, akik nem kifejezetten állnak közel ehhez a zenei világhoz. Azonban ez mély ambient. Meditatív, lassan, de biztosan repít a kozmoszba. 

Egy valami biztos: több odafigyelést igényel elődjeinél ahhoz, hogy el tudjon merülni benne az ember, kevésbé szereti, ha valami nagyon elvonja a figyelmet.  

carbon-based-lifeforms-stochastic-inner.jpg

Mindenképp csendesebb, befelé fordulóbb albumról van szó, határozottan jó kezdéssel, azonban kimaradnak azok a bizonyos, a bejegyzés elején említett momentumok, és a saját műfajukhoz képest könnyen megjegyezhető, valamint a ritmikus szerzemények is. Magyarul: egy darab olyan számot sem fogtok találni rajta, mint a korábbi sorlemezeken. Na jó, ez nem teljesen igaz, mert igen :-) A különbséget, aki ismeri, úgyis veszi.

De: van helyette más.  

Sokkal inkább ambient, mint korábban bármikor, néhol kicsit közelebb áll akár a Vidna Obmana aranykorának harmonikusan szép, cseppet sem hivalkodó világához, még ha azért más is az alap. Aztán a 4. szerzeménynél érkezik - mit érkezik, bemorajlik! - valami "új",  legalábbis tőlük ilyen formában szokatlanabb hullám - a Probability Approaches Infinity egy mély, kozmikus örvénylés képében köszönt ránk. Mindenképp az album (első) csúcspontja.  

Erre se lehetne mondani, hogy nem CBL-es, mert igenis "hatásos", de másként, mert közben minimalistább és megkockáztatom, még mélyebbre visz, mint a korábbi kiemelkedő deep ambient pillanataik. Simán beleférne egy darkambient válogatásba is :-) 

Végül még a zárás előtti, 13 perc fölé úszó, halkuló, mély morajlással búcsúzó  Eigenvector c. szerzeményt emelném ki a Stochastic amúgy kellően egységes világából. Ami valahol egy szintetikus óceán vizét kavaró evező hangjára emlékeztet.  

A teljes Stochastic lemez, vizualizációval:

Nem tudom, hogy az "irányváltásnak" köze van-e a túl gyorsan felnövő gyermekként is definiálható 3. "csapattaghoz". Valószínűnek tartom, hogy az előző, nem nagylemezes anyagokon ezt az irányt tudatosan vezették fel, én pedig kíváncsian várom a folytatást. 

(Mire közzétettem ezt a bejegyzést, már a kanyarban is a folytatás.)

Vágtázó Csodaszarvas 2022. karácsonyi / napfordulós koncert

Mindig nagy élmény egy ünnepi Vágtázás, de most...

Régi hagyománya van a Vágtázó Csodaszarvas Téli Napfordulós / karácsonyi (kinek milyen fogalom áll közelebb) koncertjeinek, jómagam is több alkalommal voltam már, zömmel nagy térben.

A 2022-es nagykoncert azonban egy - hozzájuk képest - meglepően kis férőhelyen és létszámmal történt, ha jól emlékszem, 180 helyre volt limitálva az új Dürer kert belső tere.

De ha valaki azt gondolná, hogy ez a látszólagos korlát problémát okozott a Szarvasoknak, nagyot téved, mert az az energia, ami rájuk jellemző, kisebb helyen is kiválóan érvényesül. Vagy akár még jobban?

vcssz_kriszta_geza_dsc_7615.jpg

VCSSZ DSC 7601

Szerintem - az egyik legerősebb, tömörebb, energikusabb koncertjüket láthattuk, amit valaha is adtak. (Igaz, sokan a korlátozott létszám miatt nem tudtak részt venni ebben az élményben... én szerencsésnek mondhatom magam, és köszönet is illeti őket ezért!)

Nagyjából 2007 óta számtalanszor vettem részt Vágtázó Csodaszarvas, Vágtázó Életerő, VHK koncerteken (utóbbiból korábban is, de most maradjunk a Szarvasoknál, ha az átfedések egyértelműek is.)

Láttam őket többször az A38-on, vagy a régi Dürer szabadterén, emellett kinn, a szabadban, pl. Bösztörpusztán, a Kiskunság szívében is 2 alkalommal.

Nos, minden fellépésük jó, és energikus, mert a koncepció, a valódi Hungarikumnak tekinthető zene (igen, ez tényleg az!), a kiváló zenészek (akár 11-en is a színpadon), és Grandpierre Atilla, a maximálisan karizmatikus frontember sosem a langyosvizek martján lubickál.

vcssz_grandpierre-atilla_kriszta_dsc_7625.jpg

VCSSZ 2022-12-18-DSC 7550

Eddig a kunsági napnyugtás koncertek vitték nálam a prímet, bár ez szubjektív is, mert a szabad teret, Természetet jobban szeretem a koncerthelyeknél, de ez a 2022-es nagykoncert intenzitásban, belső erőben, összhangzásban talán felül is múlta azokat. Persze összehasonlítani nehéz és értelmetlen, akkor mondjuk úgy, hogy a városi koncertjeik talán legerősebbike volt.

Kisebb tér, kicsit más, tömörebb, "együtt szólóbb" hangzás (szerintem fantasztikus volt), elképesztő energiák - s amiről soha ne feledkezzünk meg: rendkívül lelkes és aktív közönség jellemezte ezt az estet, a közönség részéről időnként olyan pogo/örömtánc érkezett, amit inkább a VHK koncertjeiről ismerek, de természetesen pozitív volt mindenki, mosolygások, pacsik, ölelések, puszik formájában indult útjára a "szeretet-energia", akár egy jókora fricskának is mondhatjuk ezt az elmúlt évek tudatilag ember-elidegenítő-hadjáratával szemben :-)
A kisebb tér azonban belülről Óriásivá nőtt!

Ha már felhoztam, hogy az intenzitás terén volt átfedés a VHK-koncerteken megélt élményekkel, nekem sokszor az volt az érzésem, mintha a két formáció összeforrt volna, pedig itt nincs elektromos gitár, torzított basszus, maximum egy nagyon intenzív dobjáték, de a hangszerelésnek a rock / punk alapokhoz semmi köze se volt.

Hegedű, koboz, duda, tárogató viszont bőven. Számtalan népzenei alap, Itthonról és keletebbről, a valóban Végtelen Ázsiából.

Zenei oldalról természetesen klasszikus VHK szerzemények most is műsoron voltak, de mindig fontos repertoárja volt a Szarvasoknak pl. az Aláírhatatlan történelem, vagy a Hunok csatája.

Azonban nem a konkrét számok, hanem a hangulat- és érzésvilág, a csillagos éghez fogható végtelenség, az őserő volt az igazi kapocs, és az a fajta eksztatikus hangulat, ami szinte révülésbe viszi a résztvevőket. Aki volt már bármelyik Vágtázón, és megvan hozzá a nyitottsága, tudja, miről beszélek :-)

Ez az egész "zenei lakodalom" egy olyan csodás egységbe forrt, amire még sokáig fogok emlékezni - maguk a Zenészek egyébként önmagukban is fantasztikusak, mind kiemelkedők a saját hangszereiken (saját formációikban is), és mindig érezhető volt, hogy ezt nem veszik félvállról.

Itt, ebben a kisebb térben meglátásom szerint sokkal jobban kibontakozott az a zabolátlan őserő, ami kevesek sajátja. Bármilyen műfajról is legyen szó.

Meggyőződésem, hogy ez az őserő mindenkit át is járt - elég volt párszor hátrapillantanom, vagy körbenéznem társaimra, azonnal lejött. Igaz, közben a műsor jelentős részét rögzítettem, de ez esetben a felvételek készítése abszolút nem vont ki az energikus előadásból.

Próbálok még pár jó kifejezést találni, ami jellemzi a "Vágtázó-életérzést", de nem könnyű, mert még egy ilyen Zene nincs a világon (ha bárkinek eszébe jut valami jó hasonlat, örömmel várjuk hozzászólásokban), azonban, ha már rögzítettem ezt az ünnepet, az alábbiakban megtekinthetitek, átélhetitek, aki pedig nem volt jelen, talán kis pótlékot is jelent ez a pár felvétel.

Igaz, nem profi videokamerákkal rögzítettem, de a hangulat megörökítését megpróbáltam, mint már annyiszor az elmúlt kb. 17 évben.

Amit még érdemes megjegyezni: több új szerzemény is elhangzott, engem személy szerint mind megfogott, a kezdeteknél a Varázslatos Vágtázás egy igazán eksztatikus szerzemény (ismét felhozom a VHK-párhuzamot, vagy inkább huzatot, húz-atot, de mint megtudtam, részben improvizatív szerzeményről van szó - magam részéről reménykedem, sok hasonló születik még), s ha némi analógiát vonhatunk a sámánsággal, ami nem áll távol ettől az egyedi műfajtól, itt ez a párhuzam azt hiszem, érvényesült, roppant révülős szerzeményről van szó, de a később sorra kerülő Vágtázó lovak csatája sem marad el minőségben - bár azt hiszem, a közönség rendesen aláírta ezt :-)

Ha pedig már szóba került a közönség: ki kell emelni, hogy határozottan jó volt (ez alapvetően jellemző), a népzene-kedvelőktől a punk-fizimiskájú és "alter" arcokig, fiataloktól az érettebb korosztályokig mindenkit felszabadultnak és oldottnak láttam - legalábbis magam körül :-) Sznoboskodós, túltolt-egós jelleget nem tapasztaltam senkinél, dehát ha van az a zene, ami még a legmerevebb embert is feloldhatja, az pontosan ez!

Belegondoltam, milyen lehet egy ilyen koncert lóhátról száguldva, de a fantázia teret ad neki, és utóbbiból nincs hiány a Vágtázó Csodaszarvasnál, ahogy az ősi és mai kor közti kapcsolat közt is hidat képeznek, nem is akárhogy. Tulajdonképp Eurázsia kortalan zenéje ez, a Kárpátok gyűrűiben összefonódva, organikusan, szabadon, kiváló zenészektől, akiknél érezhető a tisztelet a régi korok, őseink zenéje felé - is, mert közben azért mégis mai Alkotók.

Ha össze kéne foglalni, a legjobb kifejezés talán a szabadság!

Végül még egy kis képanyag, már amit a manuális fókuszom elbírt a régi objektívekkel, melyek a vágtázó sebességet nehezebben követték le.

vcssz-kriszta-atilla_dsc_7617.jpg

vcssz_detti_dsc_7633.jpg

vcssz_kriszta_fabri-csalad_dsc_7654.jpg

vcssz_kriszta_geza_atilla_dsc_7614.jpg

vcsz_atilla_dsc_7627.jpg

Boldog Karacsunt, Karácsonyt, Napfordulót kívánunk!

Hej! :-)

süti beállítások módosítása