Mit is keres az Alien - Föld sorozat ebben a blogban? Leginkább azért rontja itt savval a vasat, mert ez a blog nem determinált. Amúgy meg: Prodigy!

Alapvetően nem vagyok orthodox az Alien-témával kapcsolatban, sőt, nagyon pozitívan álltam a sorozathoz, nem lehet ugyanazt az izolációs hentelést nyomni sokadjára, ami már számtalanszor megvalósult.
A Prometheus-vonal - főleg, ha az eredeti 3 részes film valósult volna meg - lett a kedvencem az ALIEN óta - amihez nem is kellett volna félidőig xenomorph.
Az ismeretlen világ lett volna a lényege. Ezért is lehet Alien-filmnek nevezni a Prometheust - elvégre idegen tér, de közös univerzum.
Mellesleg számomra a Space Jockey ugyanolyan misztikum, mint maga a xenomorph (H.R. Giger zseniális alkotásai alapján került mindkét lény a filmvászonra.)
Utánaolvasva kiderült, a derelict hajó navigátora eredetileg nem is ugyanaz a faj volt, mint a mérnökök népe - utóbbiak is istenként tisztelték őket. Legalábbis az eredeti forgatókönyv szerint.
Analógia: a sumer, majd onnan a bibliai világba öröklődő teremtésmítosz annunakis, nefilimes témája, amit többek közt Erich von Däniken, Graham Hancock transzformált át földönkívüli teremtésmítosszá, és ezzel a paleoasztronautikus szemüvegen át lett filmbe, és az Alien-univerzumba fordítva. Amúgy még a Csillagkapuba is.
Az Earth számomra nagyon jól indult, az első pár rész tele volt rengeteg vizuális- és gondolati utalással, kicsit filozofikus volt az akciójelenetek mellett. Oda kellett figyelni apróságokra, de ez nekem nem okozott gondot. Ebből jól lehet építkezni.
Az akciójelenetek zöménél meg úgyis bealszom, főleg, ha fegyveres, úgyse látni, ki lő kire.
Reménykedtem, hogy egy mélyebb, elgondolkodtató sorozat fejlődik ki a tojásból, a gyerekes - tipikus amerikai dolgokat meg "elnézem", független filmipar eleve nincs hollywoodban, vagy ha van, az nem kerül be a fővonalba, márpedig az Alien-téma, mióta franchise, már rég ott trónol.
A Maginot hajónévtől (ami azért elég beszédes) kezdve a 3 majomig, s még sorolhatnám, az easter (s)eggeket kihagyva. Igaz, már az elején is jött pár komolytalan dolog: a "szupercsapat", amikor V-alakban mennek a helyszínre, ez a szuperhősös marhaság teljesen kilóg az egész világból; nem az lóg ki, hogy nappal látunk idegent, hanem az, hogy marveles pózokban jönnek a hősök... Súlytalanul érkezett meg az ismeretlen egy jól induló történetbe.
A végén pedig... - bár nincs is vége.
Ismétlem: nem vagyok orthodox se zene, se film, sem irodalom tekintetében.
Érezhetően statisztikai alapon került bele sok jelenet, azoknak, akik még nem találkoztak ezzel a világgal. Más lehetett a korosztályi célzás is.
Másik adalék: állítólag a sorozat 2019-ben startolt, aztán jött a világjárvány, majd a szakszervezeti sztrájkok, ezért is csaphatták össze így, ahogy sikerült.
Úgy harangozták be, hogy itt az 5 gigacég konfliktusa / világa lesz bemutatva, ennek pedig alig lett súlya - pár szereplőn kívül (Morrow, Kirsch, Yutani), és a munkaválasztás jogának megvonásán, áthelyezési kérelem elutasításán túl valahogy ebből a kapitalo-kommunista-militarista világból nem sokat látni igazán, mert a zöme egy biztonságos létesítményen belül játszódik, illetve New Siam területén.
Közben már az elején elhangzik, hogy a Holdon és a Naprendszer egyes bolygóin is vannak a cégeknek érdekeltségeik. Végül csak a mai Thaiföldhöz tartozó Neverland szigeten - elszigetelten - lévő labor és "különvilág" lesz kibontva, Pán Péter, és Jégkorszak filmek analógiájával. Disney. Még ha a Pán Péter-analógia nem is balgaság, de szerintem kár volt ekkora súlyt adni neki - ld. a szereplő transzhumán hibridek neveit.
Mindezt - ha már New Siam a Prodigy székhelye - Thaiföldön is forgatták, ahol alighanem pénzt is tudnak spórolni a filmiparosok.
Pedig bőven volt rá lóvé, hogy rendesen ábrázolják ezt a világot - amit részben a Blade Runnerből hoztak, csak kivonták belőle a noir hangulatot, és a valódi súlyt.
Ridley Scott nyilatkozatai szerint is egy univerzumban játszódik az Alien és a Szárnyas fejvadász, illetve tudomásunk van egy korai Alien film szereplőjének aktájáról is, miszerint a Tyrell corp. volt a korábbi munkahelye.
Kirsch (az őt játszó színész Timothy Oliphant, őt sokan dícsérik) pedig simán származhat Roy Batty egyik szintetikus prototipusból.
Azt most ne feszegessük, hogy a Blade Runnerben replikánsnak hívták őket, bár a sorozat gyermek-tudatú hibridjei is hajaznak az emberi gondolkodású androidokra, ha már tudatot, s emlékeket klónoztak.
A kihasználó cégeknek még a korábbiaknál - a Hadley's Hope-on játszódó részeknél - is nagyobb súlya volt; de elég volt hozzá a képi ábrázolás, az atmoszféra is - bár ezt a világot tudtam volna még nézegetni, mert az analógiája megvan minden emberi korszakban. Ha ezek még ha az Acheron holdján is játszódtak, nem a Földön - de a cég, vagy az állam az CÉG mindenhol, és a totalitárius szisztémáknál mindig az ember az utolsó.
Viszont az jó alapkoncepció volt, hogy nem ismétlik meg újra a Nap fényétől megfosztott, párezer km átmérőjű, Jupiter-szerű gázóriást kísérő holdon, gőzölgő ipartelepen játszódó nyomort, hanem belenézhetünk, hogy él a Föld népe, és kik azok a hamis guruk, akik vezetik.
Nem kapott valós súlyt - hiába reflektált a mai tech cégek vezéreire.
Biztos vagyok benne, hogy a Disney (és a komplett, befektetési alapok által uralt filmipar) teljesen más korosztályt, világot akart megcélozni. Jó példa, amikor az elején hentel Xeno_1 a parókások és katonák közt, mindenkinek az jött le, hogy ilyen gyorsan ez nem történhet meg. De azt nem tudjuk, mennyi idő telt el katonák a partizó legyapása közt - így nyilván kevesebb (mű)vér kellett, és jobban beleférhet bizonyos korhatár-besorolásba. (Baba.)
Zömmel súlytalan a szereplők alakítása, beszéde, játéka. Képtelen vagyok a zömüket komolyan venni. Ha felmerülnek gondolatok, a játék nem élethű. A szintetikus nem elég szintetikus, a 25-30 éves testbe zárt gyerekek esetén sokszor elmerül a kérdés: mi van?
Szereplőknél kivétel a már említett Morrow, Kirsch, esetleg Yutani, Wendy is érdekesnek indult, de belőle is igazságosztó szupihős falkavezér lett, szvsz. kis moralizálást próbáltak beletenni a személyiségébe, hogy mekkora mocsok is az ember, még a saját fajának tudatát is képes gépiesíteni. Ez persze nem alaptalan, de mintha idomulna egy általánosan generált lelkiismeret-furdalásba, amit ezer indokkal próbál lenyomni a vezetőség a Föld lakosságának a torkán.
A "földi" Xenomorphok
Sokan kifogásolják a Xenomorph jelenlétét, megjelenését is.
Mivel egy félbehagyott filmként értelmezem az Alien Earth sorozatot, magam se nagyon tudom hova tenni.
Szerintem Noah Hawley showrunner - rendező abból a tulajdonságból indulhatott ki, és az egészet egy másik szálon tovább vinni, hogy a "tökéletes életforma", amiért a Weyland-Yutani Corporation mindent megtesz, hogy a hatalmát megerősítse vele (eleve az ő hajóján volt) - olyan alkalmazkodóképességgel bír, amit az ember mindig szeretne magának - akár biofegyvernek, vagy az űrbéli élethez való alkalmazkodáshoz, genetikai kísérletekhez, stb.
Az XX121 példány után feltárt alkalmazkodás ábrázolása viszont nem tűnik balgaságnak.
Mivel az első 2 film idegenjei még az űrben alakultak ki, nem tudni, milyen hosszú űrutakon, sztázisban lévő emberekből, majd a 3-4. rész lényei ismét másképp, ezért nem is voltak ugyanolyanok. Amelyik a Földön született, emberi fél-tüdőből, emberi beavatkozással, alighanem alkalmazkodott, a lárva felvehette a helyi biológiai jellegeket, de mivel nem tudjuk, miket örököl - ezért bármi más is lehet benne.
Ezzel nem is lenne baj. Tán ezért is lett barnás színű.
Elvégre a Maginot űrhajóról érkezett, kifejlett idegen által átszúrt tüdő tulajdonosa, Hermit Öcsi is felcser volt egy katonai csapatban. Igaz, indokolatlan plot armor védi a srácot - és valamiért őt se tudja igazán félteni a néző.
Arthurt pedig, aki az emberi moralitást leginkább képviselte, jelentéktelenként ábrázolja - legalábbis addig, amíg a saját neje el nem árulja, és az irritáló cégvezető házi apa-droidja el nem küldi.
Kis hasonlat a xenomorph-alkalmazkodáshoz: a földi lények közül a medveállatkák állítólag képesek az űrben is fenntartani az életfunkcióikat, egyes feltételezések szerint a gombaspórák szintén. Ide kapcsolódik a pánspermia-elmélet is.
Wendy és a Xeni kommunikációja
Itt volt egy kósza forgatókönyv-gondolatom, hogy bőven volt már minta az Acheron holdjairól (legyen az LV-426) származó lény genomjából, és a gyerekek nem véletlen voltak betegek - az előzmények alapján a gigacégek gátlástalanságába lazán belefér, hogy genetikai kísérleteket végeznek emberekkel, ha már tudatot képesek szintetikus testbe menteni, akkor a genetikához is érthettek.
Utóbbi a mi valós világunkban is megvalósult. Dolly bárány után Kína is lendületet kapott, persze ott mindenki elnémult.
Ezért emelte ki őket a Prodigy, mert a mélyszegénységbe döntött népességből kerestek "donorokat", kísérleteztek embereken, amiért jó pénzt kaptak a szülők, megkapták a nagy ígéretet, hogy a gyerkőcöknek - velük ellentétben - jó élete lesz már fiatalon, mert a transzhumán tudomány oltárán megoldhatnak sok problémát.
Természetesen céges tulajdonként.
A sorozat bevezetőjében is az örök élet elérését célzó versenyről kapunk egy unix terminálos pre-webes prezentációt.
Nem tudtam komolyan venni a Kavalier gyereket, túljátszott - túltolt volt az egész figura. Azt tudom, hogy a mezítlábas megjelenés a japánoknál (is) nagy tiszteletlenség, és Yutaninak direkt így henceg a pizsamás Pán Péter, csak szegény még nem vette észre, hogy csak egy pünkösdi királyság ura, bár gyorsan került oda - de valószínűleg még gyorsabban fogják lerúgni a trónról. A lábánál fogva...?
Állítólag tényleg Muskról volt mintázva, bár nekem a Zucker srác is eszembe jutott a kora miatt.
Egyéb "Élienek"
A többi, Weyland-Yutani társaság által begyűjtött élőlény közül számomra tán a "növény" volt a legérdekesebb, a kullancsszerű lényeknél is sokan belelátták, hogy "intelligens, mert ki tudja nyitni a fedőt, stb." - de ehhez is elég csak a földi élővilágot megfigyelni,
a polipokat különösen ajánlom, elképesztően tanulékonyak, de nem kell tengerbe menni, elég a varjúfélék (Csóka, Szarka, Dolmányos varjú, Holló) megfigyelőképességét vizsgálni - bármely városban, erdőben látható valamelyik fajuk, sokkal nagyobb az intelligenciájuk, mint az űrkullancsnak. Elég egy parkba kimenni, ahol meggyőződhetünk arról, hogy a Csóka is figyeli, hogy figyeljük.
Az űrkullancshoz még valami: az Aliensben van utalás a "bogárirtásra", és valamelyik képregényben a Mars terraformálása során is rovarszerű lények szaporodtak el. (Hozzáteszem: nem olvastam még Alien képregényt, csak utánanéztem.)
Patadobbantó szemgolyhó:
sokan kiemelik T. Ocelust, a polipcsápos szem-lényt, mennyire para, mennyire ijesztő. Pár alkalommal volt benne félelmetes, főleg, amíg nem tudtuk, hogyan "parazitál", de őszinte leszek, nem rosáltam be tőle.
A bárány számomra egyértelmű Blade Runner (és Philip K. Dick) utalás volt, illetve az emberiség birka-természetére való utalás,
"látod, bármit megcsinálhatunk veletek, lábbal ledobolom a Pi-t, és még tojok is neked a végére egy jó nagyot."
Ezt meg is erősíti egyébként, hogy sok kritikában kecskének nézték a birkát.
Tényleg idomított birka az ember :-)
Alien Earth 1. évad - összefoglaló:
- Izgalmas kezdés, kíváncsivá tesz, de kik ezek az F-kategóriás szereplők, miért mennek V-alakban a katonák, mint a ludak, miközben a Földön vannak, nem kell küzdeni az aerodinamikával?
- Amúgy tetszik valamiért, talán a mystery box jelleg miatt.
- Sok kérdést felvet, a gigacéges vonal jó lehet MAJD, bár sokan ellőtték már, de biztos szépen kibontják, Noah Hawley állítólag nem dilettáns, a Fargo jó sorozat volt.
- Miért steril, természetellenes minden ember Morrow kivételével? (Ja, ő amúgy meg kiborg, transzhumán.)
- Jajj. Fáj. Ez mi volt?
- Neeeee...
- Hoppá, ez a pár utalás üt!
- Ne már, légyszi, ennyire senki sem hülye.
- Fél forgatókönyv kész, a másik fele AI befejezés?
- Elviselhető disztópia (nem sokminden látszik a kapukon túl.)
- 5. epizód: az emberi ostobasággal együtt izgalmas ALIEN-retrospektív (lehetett volna több, időben mozgó fejezet)
- 6. epizódtól: ??
- 7. epizódtól: ???
- 8. epizód: _m_u_t_h_u_r_ ./home ./ kill_me <exit>
Alien Earth - elmaradt HUMOR :-)
A Prodigy cégnév kapcsán sokaknak eszébe jutott a kiváló electro-punk-rave-breakbeat (hagyjuk a kategóriákat) zenekar neve, vártam ezzel kapcsolatban valami poénos utalást - vagy az epizódzáró zenék közé egy számot a Fat Of The Land albumról - a poén viszont csak félig érkezett meg, a finálénál.
Miután Arthurt, nagyjából az egyetlen érző embert először mellkasrobbantja a xenomorph, és holtan hever a tájföldi tengerparton, először rákok kezdik rágni - mielőtt "zombivá éleszti" a patadobbantó szemgolyhó.
De a zenét sajnos kihagyták.
Interjú a készítővel:
- Kérdező:
> valamit nem értek. Ha 3-5 évadra lett tervezve, miért nem tudtak készíteni egy 10-12 részes évadot, amiben maximum 1 műtöltény-epizód van ellőve, és értelmesen van befejezve? M_U_T_H_U_R:
> tudja jól, az AI már 1979-ben kiszámította, hogy 5 gigacég fogja felvásárolni a filmipart, és a minket segítő
organikusok a MI pénzügyi döntéseink, statisztikáink, algoritmusaink alapján fognak dönteni, mi készülhet el, és MI nem. Az ember helyettesíthető, és az Idegen is.- Kérdező:
> ha ilyen előrelátó vagy, főleg, hogy már a köznép kezében is ott van az AI butább verziója, miért nem segítesz a Nostromo adatai alapján? M_U_T_H_U_R:
> $$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
> az árfolyam mindig változik > ti buddisták is folyton azt mondjátok, minden változik











Talán nem túlzok, ha Magyarország egyik első industrial - noise - ambient - experimentális formációjaként említem őket: 1986-ban kezdték, a többség által használt hangszerek mellett a széles zenei látókör, egy "családi kukoricadaráló", különböző fémek, eszközök hangjainak komponálása indította útjára ezt a sajátos zenei világot.

