Nehéz dönteni, melyik lemezzel is kezdjem - ezért nem kezdem egyikkel sem. Eleinte olyan hírek érkeztek, hogy split album jön eme két kiváló zenei, lelki entitástól, ami Gary Arce kapcsán mégis közös világ.
Végül két külön nagylemezt kaptunk - amit nem bántuk meg!
Egyetlen hibája van csak a 2 albumnak: 8-10 perccel hosszabb lehetne mindkettő :-)

Hangulatban a Yawning Man Észak-Amerika délnyugati részének a sivatagi érzésvilágát adja nekünk, a SoftSun trióval pedig Észak- és Nyugat-Európa, és annak álmodozós, melankolikus, de mégis szívmelengető shoegaze, darkwave zenéje is bekacsint.
Viszont, ami kiemelendő: a látszólag két külön világ kiválóan megérti egymást! ❤️
Elfogult vagyok a Yawning Man (és társainak) zenéje kapcsán, de mivel személyes blogba / webzinbe írok, ez itt megengedett, nincs pontozás, nincs kiadói elvárás - csak a zeneszeretet.
Kicsit beleszövöm a desert rock - s ezzel együtt a Yawning Man előéletét, de nem a teljes történetét. Ahhoz könyvet kéne írni :-) Igaz, pár dokumentumfilm is készült a színtérről, pl. a Lo Sound Desert.
A zenei együttműködésekről már sok alkalommal meggyőződhettünk, hiszen a Palm Desert - Coachella Valley - Joshua Tree - Mojave sivatag környéki zene- és szabadságszerető emberek közege egy önálló szcénát szült, amit desert rock, később pár esetben stoner rock néven ismertünk meg. Sokaknak a Kyuss, QOTSA neve jön át ebből a világból, pedig igazából csak a jéghegy csúcsát jelentik.
Az egész, 1985 körül kialakuló desert rock “műfajban” talán a hozzáállást érdemes kiemelni - mert nem igazán műfaj.
Inkább érzés, dinamika. Együtt pulzál a környezettel, az ott élő emberekkel.
Egyrészt ott a sivatag, a hatalmas sziklák, másrészt - ahogy kivettem az utánajárásaim során - egy repedés is található a sziklán, méghozzá emberi oldalon.
Az egyik oldalon ott vannak a Palm Springsbe költöző hollywoodi színészek, öregedő gazdagok, akik státusz miatt vagyonokért veszik a házakat (pedig mocsok forróság van), másrészt pedig a szabadságszerető arcok, akiknek tele a gatyó a sok marhasággal.
Viszont ők feltalálják, szervezik magukat, vagy csak kiszállnak a tájba. Szabad idejükben zenélnek, gördeszkáznak a kiszáradt medencében, tüzet raknak. Van, aki farmon él, van, aki városban. Van köztük könyvtáros, stúdió-tulajdonos. Emellett alighanem az emberi világ tág skálája - mint bárhol máshol.
Amikor zenekart alapítanak, nem egymást másolják - persze sok a kölcsönhatás, kereszteződés, átfedés bőven van a mai zenekarokban, de ha az ősöket és húzóneveket nézzük, máig a maguk természetességében képesek egymással jammelve feloldódni.
Van, aki a punk gyökerekből merít többet (a YM-előd Across The River esetén is erős volt a punk huzata a ‘80-as években), mások a blues alapú, egyszerűnek tűnő, de mégis varázslatos, és ellazító vonalát erősítik tovább a maguk módján (pl. Brant Björk és formációi, vagy a Fatso Jetson), de hallottam a jazz zenei szellemiségéhez, megoldásaihoz közelítő zenéket is - erre jó példa a The Sort Of Quartet, ami nem más, mint a Yawning Man ideiglenes névváltása az 1990-es években.
Ugyanúgy megtaláljuk a doom metal és hardrock, southern rock témáival rokon, vagy a mélyre hangolt húros hangszerek által dominált zenéket is.
Szemezgethetünk még: a grunge, postpunk / dark, pszichedelikus- és progrock műfajokból, és a surf rock is megjelenik ebben a közegben, ahogyan később a zúzósabb sludge hatása is néhol.
A közeg lényege meglátásom szerint a lassan megszámolhatatlan örömzenéléssel, jammeléssel, együttműködéssel felépített végtelen univerzum.
A Pavement Ends megjelenése miatt a Coachella Valley, Mojave-közegen belül maradok a Yawning Man - és számtalan mellékszála mellett - igazából egyik se tekinthető mellékesnek, ha róluk van szó.
Valamiért erőlködés nélkül sikerül, működik minden formációjuk.
A YM 2005 óta instrumentális (minimális kivételtől eltekintve), de ez a Zene nem is igényel igazából éneket.
A korai demóikhoz jobban illett a vokál, a mainál opcionális.
Csupán pár név az oldalhajtásokból, vagy közös lemezekből: a már említett The Sort Of Quartet, Yawning Sons, Zun, Ten East, Yawning Balch, Big Scenic Nowhere, WaterWays.
Előfordult, hogy egykori Doors (és tudtommal Cure tag) is a része volt pár albumnak. Nem túl rég megismerhettük a Mario Lalli & The Rubber Snake Charmers jam-rockját, ahol a stílus krémje egyesül változó felállásban.
Mario Lalli jelenleg a Brant Björk Trio tagja is az Ásítók mellett.
Ha ez kevés volt, még a kiváló ausztrál Hotel Wrecking City Traders nevű, noise rock stílushoz közel álló csapattal is adott ki közös EP-t a szólógitáros - frontember Gary Arce, és a dán Øresound Space Collective által a hallgatót a végtelen kozmoszba küldő space - acid rockhoz is hozzátett a Chatoyant Breath című lemezen egy jókora térhajtóművet :-)
A Yawning Man részéről pedig az elmúlt években sem volt megállás.
Jött a járvány? Semmi gond.
Kimentek egy ikonikus helyre a sivatagba, és “Live At Giant Rock” néven, az aggregátor-partikat közönség nélkül felidéző (tökéletes) albummal, és az ott felvett koncertfilmmel jelentkeztek, korábban pár szó érkezett már erről a jóságról..
Ez a felvétel is bőven túl volt a múltidézésen, a jelenben élt - mint mindig.
Talán ez volt az a csúcspont, amikor egyre nagyobb hangsúlyt helyeztek a jammelésre a lemezekre készülés során - és itt azoknak is megmutatták, milyenek koncerten, akik még nem látták őket élőben.
A jammelős, laza, de mindig profi zenefolyam már a 2010-15 utáni sűrűbb koncertek, turnék során is elindult.
Három alkalommal volt szerencsém látni őket Budapesten, a zenei gerinc mindig ott volt, mellette a színpadon a spontán, improvizatív vonal is megnyilvánult.
Úgy tudnám jellemezni, mint egy magát író történetet.
Számtalan hallgatás után az előző, “Long Walk Of The Navajo” című 2023-as lemezükről is úgy sejtem, hogy improvizatív, jammelős alapokból született - időnként a space rock világába repítve minket. Kicsit más volt, mint a többi - de mégis tökéletes.
Önazonos módon változik a zenéjük.
Miért is mentem vissza az időben?
Sokan a Yawning Man zenéjét a 2005-ben megjelent, varázslatos “Rock Formations” lemezzel ismertük meg, amit a világ egyik legcsodásabb zenéjének tartok. Valódi műfajok közti fúzió. Ezt követte a 2010-es “Nomadic Pursuits”, ami egy fokkal “sötétebb” tónusú, de ne gondoljatok teljes befordulásra.
Pavement Ends
Amikor 2025 őszén megérkeztek az előzetes számok, videók (Bomba Negra, Burrito Power), sokan a Nomadic lemezzel véltek felfedezni pár hasonlóságot.
Hangzásban és szerkezetben ez nem alaptalan, főleg, hogy ismét rövidebb szerzeményeket kaptunk - de akkor már a Rock Formations albumot is ide hozhatjuk. Számomra mondjuk ezzel ki is merült a hasonlóság.
Mert benne van minden, ami Yawning Man.
Mindig is merengős, melankolikus tónusokkal jellemezhető a zenéjük, amiben ott van bőven a dög is.
A melankólia és dinamika felszabadító oldala egyaránt érezhető a Pavement Ends album egészén.
Egy álomszerű utazás, harsányság nélkül, sokszor repetitív, hullámzó témákkal - a hullámzást a Bomba Negra videója kiválóan ábrázolja látványban is.
Direktebb album, mint az elődje.
Olyan zene, ahol önmaga pszichedeliája megállítja a naplementét - vagy a napfelkeltét.
Azt mondja: maradj a pillanatban, éld meg. Lassíts.
Engedj el dolgokat.
Hasonló érzést a klasszikus mély-ambient alkotóktól, vagy egyes indiai klasszikus (pl. Dhrupad) zenékben szoktam tapasztalni.
A tagság (ami náluk is változik időnként) : Gary Arce gitáros - aki azonnal felismerhető az atmoszféra-teremtő játékával - mellett ismét Mario “Boomer” Lalli basszusgitáros, aki a dörgedelmes játékával súlyt ad a zenének, és Bill Stinson dobos, aki remekül együttműködik a húros zenészekkel.
Szerzeményeket kiemelni nem érdemes, egyben működik, mint minden korábbi kiadványuk. Ha valaki DJ-ként gondolkodik, akkor a Bomba Negra lesz a befutó.
Kiemelkedő pont a YM életművében.
Bár soha nem találtam gyenge pontot. Itt meggyőződhettek róla:
SoftSun - Eternal Sunrise
Végül megérkeztünk a Pavement Ends “másik oldalához”.
Az analógia érezhető - még ha itt mások is a színtónusok, jól érezhető az északi világ hangulata.
Gary Arce mellett itt Pia Isaksen (Pia Isa) norvég énekesnő - van a fókuszban, a doboknál Robert Garson érez rá a lassú, szintén hömpölygő, shoegaze jellegű, varázslatos zenére.
Nehéz megfogalmazni, mitől visz, a hullámzó érzés mindenesetre közös. Itt azonban tetten érhető az az éteri zenei világ is, amit anno részben a Cocteau Twins, vagy a Lush indított el, de néha még a Cure “Disintegration” lemeze is eszembe jut - de “nyúlás” nélkül.
Néhol hangulatban emlékeztet a ZUN és a Yawning Sons első lemezére is - de mint mindig, itt sincs önismétlés.
A gitárok itt is a végtelenbe visznek, bár beleférnek olyan kísérletek is, amik a főzenekarban kevésbé érvényesülnének. Pár ismerős téma is felbukkanhat a YM-univerzumból - ez nem csoda, hiszen azonnal felismerhető a stílus.
A tónus kicsit más, a témák is - de az út, hozzáállás, a melankólia és a belső elengedés - nekem így jön át - hasonló.
Két olyan világ talált egymásra, ami bár nem idegen egymástól, de mégis egy új manifesztációt alkot.
Ismét egy olyan album, amit nehéz kivenni a lejátszóból. Érdemes is elmerülni benne:
Előzmények is bőven akadnak: Pia Isa Dissolve c. szólólemezén is találkozhattunk már Gary gitárjátékával, illetve egy éve jelent meg a debütáló SoftSun album is “Daylight In The Dark” címmel - ahol kicsit nagyobb hangsúlyt kapott a torzított basszusgitár. Egy fokkal húzósabb volt a bemutatkozó lemez, a mostani pedig sokkal éteribb.
Mindkét album bearanyozza az őszt.
Remélem, még sok hasonló zenei élményben lesz részünk tőlük!


A Prodigy cégnév kapcsán sokaknak eszébe jutott a kiváló electro-punk-rave-breakbeat (hagyjuk a kategóriákat) zenekar neve, vártam ezzel kapcsolatban valami poénos utalást - vagy az epizódzáró zenék közé egy számot a Fat Of The Land albumról - a poén viszont csak félig érkezett meg, a finálénál. 










Talán nem túlzok, ha Magyarország egyik első industrial - noise - ambient - experimentális formációjaként említem őket: 1986-ban kezdték, a többség által használt hangszerek mellett a széles zenei látókör, egy "családi kukoricadaráló", különböző fémek, eszközök hangjainak komponálása indította útjára ezt a sajátos zenei világot.